HTML

Bemutatkozás

Ez + az. Komoly és vidám. Elgondolkodtató és feledhető....

Rovatok

Friss topikok

  • Pöhölyke: Kedves Klári! Mindig örömmel fogadom a barátságos és kiművelt hozzászólásokat! Neked is köszönöm!... (2017.10.16. 21:39) Misztérium
  • abalaux: Végtelenül szomorú... Ez rosszabb, mintha mérgelődős strófákat írnál. Inkább bosszús verset olvas... (2011.08.26. 20:22) Ha egyszer el kell menni...
  • Librigabi: Kedves Erika! Köszönöm a segítségét, megpróbálom Püski Attilával vagy a kiadóval felvenni a kapcso... (2011.07.13. 10:01) Irgalmatlan évek
  • Mutek: Már nagyon várom a friss posztokat, tetszik az oldal! :) (2011.06.18. 13:41) Kiszámolók
  • Pöhölyke: @VKlári: Hát ez lett... (2011.02.20. 16:35) Testlenyomat

Linkblog

 

majoros_attila_foto.JPG

A mi kutyánk kölyke

A szakma vonzotta a pénzügyőrséghez, a „kattanás” már alapfokút végzett szakemberként érte. Amikor a Központi Járőrszolgálaton belül megalakult a munkakutya kiképző központ, döntött: jelentkezett a második kurzusra, és sikerrel el is végezte, Vito kutyájával. Majoros Attila törzszászlós azóta is a repülőtéren, annak Cargo részlegén dolgozik.

- Balassagyarmatról felvételiztem, de a repülőtéren tudtak helyet ajánlani 1997-ben. Eleinte albérletben laktam Budapesten, majd miután megnősültem, Felsőpakonyban, egy Pest környéki zsákfaluban telepedtünk le. Utólag sorsszerűséget látok benne, mert kiváló környezet a kutyatartásra, és elmerülhettem a munkakutyák tudományában, sőt 2004 óta az ebtenyésztésben is. Olyannyira, hogy Shine, a jelenlegi kutyám saját alomból való, és – büszkeségemre - az ő féltestvére is szolgál, ugyancsak a repülőtéren.

„Csak” nézni őket

- Létezik a földkerekségen az Ön kutyájánál szebb, jobb, okosabb? Vagy legalább az egyik?

- Hogy létezne már? Shine, a most ötéves „kislány” a saját házam „szülőszobájában” született, négy hetes korában áttettem a kerti „óvodába”, öt hónapos korától én képeztem, jelenleg is én dolgozom vele. Szó szerint is a mi kutyánk kölyke – hát hogyne lennék nagyon büszke rá? Főleg, hogy ő is lehetetlen helyeken talál drogot – legutóbb például egy műanyag, mosógép alkatrésztől nem tágított, amit végül megfúrtunk – közel három kilónyi anyag volt benne. Mellesleg biztos vagyok benne, hogy minden kutyavezető így érez a saját kutyája iránt, és ez így van rendjén. 

- Hogy történik a munkakutyává történő kiválasztás?

- Szinte már a fogantatással kezdődik, hiszen jó génállományt kell összehozni – van, amikor az apuka jól szituált, megbízható külföldi… Amikor megszületik az alom, leülök, és csak nézem őket, gyönyörködöm bennük, az anyában, a kölykökben. Akár nagyapám tette annak idején a méhcsaládjaival. Akkor még fogalmam se volt, hogy adott esetben EZ maga a munka: észrevenni, felfedezni az eltérést a többiektől, viselkedést, reakciót – és így tovább. Aztán „ovis” koruktól próbára tenni őket játékkal, tesztelni a figyelmüket, élénkségüket. Öt hónapos kortól pedig jöhet az „egyetem” a speciális és türelmes tanítás, kiképzés.

- Képzeletben látom a portát: van egy feleség, két gyerek, egy tucat kutya – és Ön, a falkavezér. A sorrendbe netán csúszott valami hiba?

- Nem ellenkezek. Az biztos, hogy a kutyavezetői hivatás hősei a feleségek, akik ugyanolyan szenvedélyesen kell szeressék a kutyákat, mint mi, szükség esetén ellátják, gondozzák is őket, és részemről ezért nagyon hálás vagyok. Serdülő lányaink pedig nem is ismernek más közeget, pici koruktól kezdve, tudtukon kívül ők is részei a kutyák szocializálásának.

- Volt egy olyan szóhasználata, hogy „a kutya is ember.” Ezt hogy magyarázná a kétkedőknek?

Kuruc, a szakma legendája

- Emberül él, de nem tud beszélni, csak rajtam keresztül, és általam. A szervezete ugyanúgy működik, mint az emberé, szeret jókat enni, játszani, neki is szüksége van komfortra, szeretetre, ugyanúgy nyolc órában dolgozik, mint az ember, lehet fáradt, beteg, szomorú, csalódott, akár erőszakos – csak nem tudja elmondani.

- Erőszakos?

- Jó értelemben vett erőszakosság is van. Előző, Kuruc nevű kutyám – aki nem mellesleg német vezényszavakra is reagált, azóta két nyelven trenírozom a kutyáimat -, például a csomagok átvizsgálása során többször is kitartóan jelzett egy – mint utóbb kiderült – nigériai küldeménynél, amit nem tudtunk értelmezni. De ő konokul jelzett. Aztán összeállt a kép: a ruhaneműn hatalmas gombok voltak, ami nem jellemző az adott népviseletre, nos, azokban volt elrejtve közel fél kiló kokain. És Kuruc – akit a szakmában mellesleg mindenki legendaként tisztel -, volt az is, aki tíz helyett tizenhárom évig volt aktív, mígnem egy rekkenő nyári napon agyvérzést kapott a munkahelyén. Akkor is nekem kellett kitalálni, mi a baj, és haladéktalanul cselekedni.  Vízzel hűtöttem, masszíroztam, és bár jobban lett, gondolkodás nélkül megírtam a „felmondását” – másnaptól Kuruc már nyugdíjas házőrző volt. Ezt ő akarta legkevésbé tudomásul venni, mert reggelente egyszerűen nem engedett kitolatni az udvarból, szabályosan félre kellett rakni az autó mögül. Na, erre mondja valaki, hogy nem emberi tulajdonság!

- Következik a vészes kérdés: mennyire tud elérzékenyülni a kutyáival kapcsolatban?

- Akármennyire is fel vagyok vértezve erővel, nagyon. Munkában és tenyésztőként sok mindennel találkoztam már, minden veszteség megvisel, de egy biztos: szenvedni nem hagyom őket. Vito barátomat egy tiszta új pénzügyőr posztókabátba bugyolálva, ölben vittem az udvarunkon ásott sírjáig, – ma már egy barackfa ad neki árnyat. Kuruc, az engem is „megkóstoló” német juhász egyenrangú társként marad meg örökre az emlékezetemben.

- Mire cserélné fel jelenlegi kutyavezetői munkáját?

- A világon semmire! Ja egyetlen egy dologra mégis: ha kiképzőként vehetnék részt a NAV szolgálati kutyáinak felkészítésében. Úgy érzem, a tudásom, tapasztalatom megvan hozzá, és a cég részére a jelenleginél is nagyobb hasznot hajtanék.

 

                                                                                                   

 

Címkék: kutya riport pénzügyőr tudós kutyák

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://tollasz.blog.hu/api/trackback/id/tr7513755706

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása