HTML

Bemutatkozás

Ez + az. Komoly és vidám. Elgondolkodtató és feledhető....

Rovatok

Friss topikok

  • Pöhölyke: Kedves Klári! Mindig örömmel fogadom a barátságos és kiművelt hozzászólásokat! Neked is köszönöm!... (2017.10.16. 21:39) Misztérium
  • abalaux: Végtelenül szomorú... Ez rosszabb, mintha mérgelődős strófákat írnál. Inkább bosszús verset olvas... (2011.08.26. 20:22) Ha egyszer el kell menni...
  • Librigabi: Kedves Erika! Köszönöm a segítségét, megpróbálom Püski Attilával vagy a kiadóval felvenni a kapcso... (2011.07.13. 10:01) Irgalmatlan évek
  • Mutek: Már nagyon várom a friss posztokat, tetszik az oldal! :) (2011.06.18. 13:41) Kiszámolók
  • Pöhölyke: @VKlári: Hát ez lett... (2011.02.20. 16:35) Testlenyomat

Linkblog

 Villy, az IQ-király

 

2012-11-18 00.24.38.jpg

Azt mondja, minden kutyavezető megszállott, csak a mérték más. Hogy a NAV-os kutyás csapat szakmailag és emberileg kiváló, amint azt – szerinte az ország legjobb kiképzőjétől - megtanulták. Hogy a kutyavezetőké családos műfaj, kölcsönös szeretettel, örökös együttléttel, gondoskodással. Egyebeket is mesél Kiss Gábor főtörzszászlós, aki  dohánykereső munkakutyájával a Csongrád Megyei VP Röszkei Határkirendeltségén teljesít szolgálatot.

 

- Tízéves lehettem, amikor láttam a „Négy páncélos és a kutya” című filmet – másnap már német juhászom volt – kezdi Gábor a gyökerektől. – 1996. decemberétől vagyok pénzügyőr, Nagylakon kezdtem, és 2000-ben egy pályázatra jelentkeztem kábítószer-kereső kutyavezetői tanfolyamra, szeptemberben már enyém volt Villy, az első munkakutyám. Otthon eleinte volt egy kis csörte közte és az addigi házőrzőnk között, de kialakítottuk a rendet, amihez végül is tartották magukat. Azóta is azt vallom, hogy enyém a világ három legkiválóbb kutyája, Villy az IQ király, Jinayet a legszebb, és Chakon a legnyugodtabb.

 

Teljes jogú családtag

- Ehhez képest Chakon a szemem láttára szinte felborította és majd szétszedte Önt, két lábon.

- Ez a szeretet, érdeklődés, ragaszkodás jele. Ha nem lenne ilyen élénk, nem is lenne alkalmas munkakutya. Hatalmas, erős fajta a német juhász, és én a napi edzésadaggal – lehet eső, lehet sár -, gondoskodom is a jó izomzatáról. Teljes jogú családtag az otthonunk minden zugában. Szerencsére a feleségem és a most huszonhárom éves fiam éppúgy imádják, mint én, de a falkavezér az ő szemében kizárólag én vagyok. A szavam, tekintetem, mozdulatom a parancs, a többiektől csupán a kényeztetést és szeretetet várja el. Az én kutyáimat sohase kellett ösztökélni, kutatáskor is ő választ, jelez – én meg lefordítom ember nyelvre, kockázatelemzésre, vagy nevezzük, aminek akarjuk. Együttlétünk kezdetétől a mai napig folyamatosan beszélek hozzá.

- Hogyan találnak egymásra, hogyan dolgoznak együtt?

- A jó génállomány mellett kölyök korban megfigyelik az élénkséget, alkatot, egészségi állapotot, aztán jöhet a kiválasztás, játékkal. Következik a „kutyavásár”, ahol a sok alkalmas jelöltből szakember választja ki a legalkalmasabbakat, végül a kívánt szakterület szerinti kiképzés – kábítószer, dohány, akár szeszesital felkutatására – és a gazdával való összeszoktatás a tizennégy hetes kiképzésen. Ekkor szinte a kutyák választanak gazdát és nem fordítva. Röszkén, vagy az Igazgatóság területén dolgozunk, de vezényelhetnek minket az ország minden területére – ilyenkor jobb, ha nem is tudjuk hová, csak a reggeli parancsból derül ki a feladat. Az eredmények pedig magukért beszélnek: tavaly az utolsó negyedévben hetvenkilenc, az idén az első két hónapban huszonnyolc dohány felderítés volt, csak nekem Chaky-val.

Hétköznapi csodák

- A kutyatartás nagy felelősség. Ön már kétszer megbirkózott azzal az érzéssel, amivel a hétköznapi gazdik csak egyszer akarnak. Az elvesztéssel.

- Ez így van, és csupán az emberi felfogóképesség teszi, hogy bele ne háborodjunk. A kötődést erősítette, hogy Jinayet, a második szolgálati kutyám Villy utódja volt. Az országban Dzsinó fogott egyedül vízipipa dohányt, 3050 kilót, ez rendkívüli eset volt. Villy tizenöt évet élt, súlyos betegségéből adódó nyugdíjazása után Ibolya, a feleségem négy évig ápolta. Később Dzsinót is elérte a vég, meggyászoltuk, rendes sírban nyugszanak, a sírkőre ezt vésettem fel: „az emberi gyarlóságok nélküli társ, barát, kolléga.

Kutya sírkő jó.jpg

- Ne ilyen szomorú véggel fejezzük be a beszélgetést…- A kutya csodákra képes. Volt hogy jelezte csaholással, kaparással, hol van a falban a rövidzárlat. Talán a hangvisszaverődés miatt, rendszerint az üreges rejtekhelyeket is jelzi. Volt egy műtétem, ami után a teljes gyógyulásig békésen sétált mellettem, meg nem rántotta volna a pórázt, bár korábban szeleburdin ugrándozott. És persze a kutyám sohasem áskálódik, nem csap be, nem féltékeny és nem irigy. A mienk igazi szeretetkapcsolat, azt szoktam mondani: nálunk olyan sora van a kutyának, hogy a következő életemben magamnál szeretnék kutya lenni.

 

 

                                                                                                                

 

 

 

 

Címkék: riport tudós kutyák

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://tollasz.blog.hu/api/trackback/id/tr546250411

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása